fbpx

JAK PŘESVĚDČIT RŮZNÉ TYPY LIDÍ

Tento článek Ti ukáže 4 základní typy lidí, a co každý z nich potřebuje slyšet, abys je přesvědčil, nebo něco prodal.

Přesvědčujeme vlastně pořád.
Přesvědčujeme partnera, kam dnes půjdeme na večeři. Přesvědčujeme přátele, abychom jeli na výlet, který jsme naplánovali.
Přesvědčujeme lidi, aby si koupili náš produkt či službu.

Možná sis někdy říkal: „Proč je někoho přesvědčit tak jednoduché a u jiného je to tak těžké?”

Každý člověk je jiný a je třeba k němu mluvit „jazykem jeho kmene”, kterému rozumí.

Je velký omyl, myslet si, že tím samým argumentem přesvědčíš všechny, třebaže je sebelepší.

ANALYTICKÝ TYP

Tento typ analyzuje úplně všechno. Má rád detaily, je to perfekcionista. Je přesný, systematický a opatrný. Rozhoduje se velmi pomalu.

Jak ho poznáš?

Analytik nemá potřebu mluvit a není příliš expresivní.
Můžeš se na něj vždy spolehnout, což se projevuje tím, že svou práci dělá s velkou pečlivostí a na schůzky chodí včas. Preferuje komunikaci e-mailem.

Jak ho přesvědčit?

●  Dej mu pocit jistoty.

●  Poskytni mu hodně detailních informací a nevynechej ani ty, které se Ti mohou zdát nepodstatné.

●Mluv k věci a popisuj přesně a bez omáčky.

● Mluvobjektivně, ne subjektivně.

●Dej mu čas na prostudování všech informací.

●V žádném případě na něj netlač!Rozhoduje se pomalu a opatrně.

Hlavní životní motivace

Dělat věci správně a přesně. Mít klid, systém a řád.

EXPRESIVNÍ TYP

Expresivní typ člověka potřebuje k životu zážitky a uznání druhých lidí. Je často středem pozornosti.
Výborně komunikuje s lidmi a dokáže je jednoduše přesvědčit. Je velmi kreativní a má všeobecný přehled.

Jak ho poznáš?

Často sdílí své zážitky na sociálních sítích a rád o nich mluví. Mluví hodně expresivně: „To byl nejlepší výlet, který jsem zažil.” Chce se hlavně bavit a vyhledává vzrušující zábavu.
Okolí je často považuje za zajímavé lidi. Rychle myslí, mluví hlasitě a většinou se hodně směje.

Jak ho přesvědčit?

●Nepotřebuje fakta, ale pocity. Prodávej emocemi, přesvědč ho dobrým příběhem.

●  Ukaž svůj zápal pro věc.

●  Má rád expresivní výrazy.

●Nezahrnuj ho detaily. Ztratíš jeho pozornost.

●  Pochval ho:„Máte zajímavou košili.”

●  Ptej se na jeho názory.

●Letí na novinky! Chce být mezi prvními.

Hlavní životní motivace

Být oblíbený a být vidět. Být vnímán jako zajímavý člověk. Získat obdiv. Žene se za zážitky. Hlavní je se bavit.

PŘÁTELSKÝ TYP

Má velkou potřebu pomáhat lidem. Jeho největší zájem je o vztahy. Určuje svou hodnotu podle toho, jak moc ho mají ostatní rádi. Raději řekne polopravdu, než aby někoho ranil a riskoval, že ho ztratí.

Jak ho poznáš?

Vyhledává klid a především dobré vztahy. Je empatický, výborně lidem naslouchá a dokáže se do nich vcítit.
Do vztahů je ochotný vložit hodně času. Vyhýbá se kritice. Podobně jako analytický typ se rozhoduje pomalu.

Jak ho přesvědčit?

●Vytvoř přátelskou atmosféru a ukaž, že ho máš rád.

●  Nikdy ho nijak nekritizuj!

●  Pochval ho.

●Netlač na něj! Nech mu dost času na rozhodnutí.

●Má rád jistotu. Rozhoduje se hodně podle názoru druhých lidí.

●  Sděl mu hodně recenzí.

●Ukaž, jakmu Tvůj produkt či služba zlepší jeho vztahy.

●Nevadí, když nejsi odborník. Když jsi přítel, věří Tobě a Tvému produktu.

Hlavní životní motivace

Mít kvalitní vztahy. Aby ho měli lidé rádi.

ŘÍDÍCÍ TYP

Chce řídit svůj život a situace. Chce mít vše pod kontrolou, a když ji nemá, cítí se nervózní a zranitelný.
Ví, co chce, a orientuje se na cíle a výsledky. Příliš mu nezáleží na názoru ostatních. Umí s klidem řešit aktuální problémy.
Je hodně konkurenční. Chce vyhrát nad ostatními.

Jak ho poznáš?

Je většinou hodně výkonný. Vyhledává výzvy. Mluví jasně a hlasitě. Chce především úspěch.
Je k sobě ale i k ostatním náročný a kritický. Nesnáší ztrácet čas. Na většinu věcí má jasně vyhraněný svůj názor.

Jak ho přesvědčit?

●Mluv jasně a k věci. Nem átrpělivost a čas na zbytečné řeči o tom, jak se dnes máme.

●Buď sebejistý, ale ať Tě nebere jako konkurenci.

●Rozhodně mu neraď, co má dělat, a co je pro něj výhodné.

●Výsledky mluví za vše. Staví na faktech,ne na slovech.

●Chce spolupracovat s profíky. Ukaž, že jsi odborník.

●Nechval ho za maličkosti jako expresivnítyp. Chval jen za velké věci/úspěchy.

Hlavní životní motivace

Dosáhnout svých cílů a něčeho významného. Chce mít vliv, možnost rozhodovat a mít vše pod kontrolou.

………………….

Teď už víš, jaké jsou základní 4 typy lidí, a jak je přesvědčit.

 

POZOR!

Když se člověk začne zajímat o typologii, většinou začne příliš škatulkovat.
Všimne si, že člověk před ním nadšeně mluví o svých zážitcích a rovnou si řekne: „No jo, to je expresivní typ.” Ale většina z nás není pouze v jedné škatulce.

Jsme mix

Nepotkal jsem moc lidí, kteří by byli jen v jedné skvadře. Většina lidí se chová třeba ze 70% jako určitý typ, z 20% jako jiný typ a z 10% jako ještě jiný typ.

Takže ber tento článek jako vodítko, ale neškatulkuj.

Tuto základní typologii a argumentaci hojně využívám a skvěle mi funguje.

……………..

Doufám, že Ti byl článek ku prospěchu a budu rád za zaslání zpětné vazby. Co Ti článek dal, nebo vzal.